Майже зі самого початку історії Жовкви в ній мешкала численна єврейська спільнота. Єврей Ісраель Юзефович був агентом Жолкевського під час будівництва Жовкви. За часів Собеського в Жовкві була заснована перша в Східній Європі єврейська друкарня; тут мешкало багато видатних вчених: Нахман Крохмаль, Олександр Сендер Шорр, Цві Хірш Хайєс, Соломон Раппопорт та інші. У ХІХ ст. Жовква була потужним центром єврейського просвітницького руху “Хаскала”. Була тут і хасидська спільнота, і гурток сионістів, які мріяли відродити єврейську державу. Під час німецької окупації євреї були розстріляні або вивезені. Синагога була спалена, а старовин- ний єврейський цвинтар, відомий з початку XVII ст., бу- ло перетворено на центральний ринок. Сьогодні про євреїв в Жовкві нагадують мур і надгробки на давньому цвинтарі, сліди мезуз (юдейських оберегів) на одвірках, а також старовиннна синагога.

Перша синагога в Жовкві була дерев’яною і стояла, як і усі святині того часу, при міських мурах щоб в разі облоги служити додатковою фортецею. Пізніше, за часів панування Іоанна Собеського, коли Жовкка була королівською резиденцією, була зведена нова, мурована синагога, одна з найбільших в Європі. Проектував синагогу, як вважається, Петро Бебер, придворний архітектор Собеського, та й сам король жертвував на будівництво і гроші, і камінь з своїх каменоломень. Жовківська синагога була зведена за традиційним для того часу плануванням: квадратна в плані, з окремим балконом для жінок (яким до вхід до синагоги був заборонений) і бічними прибудовами в яких знаходились школи вивчення Тори. Головний вихід був орієнтований на північний захід, а “ковчег”, в якому зберігався сувій Тори, на південний схід, в бік Єрусалиму. Склепіння підпирали чотири колони, а в кожній стіні передбачалось по 3 вікна. 12 вікон мали символізувати 12 колін Ізраїля. На даху будівлі була бойова галерея з бійницями. Всередині синагога була прикрашена ліпниною та стінописом. За традицією це були зобрадення музичних інструментів та менори (ритуальний семисвічник з Єрусалимського храму), рослинний орнамент краєвиди Єрусалиму й цитати з Псалмів.

Синагога кілька разів страждала від пожеж та кілька разів була відновлена. Під час німецької окупації (1941-1944 рр.) святиня була спалена. Стіни встояли, але дах та інтер’єр були знищені. У 1950-х рр. синагога була частково відремонтована (був відновлений дах та склепіння, забетонована підлога), але використали будівлю в якості складу. В наші дни жовківська синагога перебуває на реставрації.